torstaina, huhtikuuta 13, 2006

Vihreää vettä

Kävimme tänään loma-ajelulla saaristomaisemissa Pyhtään Munapirtissä ja Kotkassa. Ihmettelimme uhkarohkeita pilkkijöitä, jotka vielä hauraalla meren jäällä kevätauringosta nautiskelivat. Siltojen alustat ja salmet olivat jo sulia. Näimme kaksi joutsentakin, mutta olivat mokomat sen verran kaukana, ettei niistä erottanut oliko kysymyksessä Suomen kansallislintu laulujoutsen, vaiko harvinaisempi, ainoastaan rannikolla esiintyvä kyhmyjoutsen.

Jatkoimme matkaa Maretariumiin. Luulin olevani paraskin kalaekspertti, tunnenhan hauen, mateen, ahvenen ja (öh) savusilakan. No, lahna ja ankeriaskin hahmottuvat. Särki on roskakala, vaikka sitä jotkut syövätkin. Ja kissalle kiisket ;-) Tuusulanjärvestä nousi kuhaa, kun asuimme Järvenpäässä.

Joo. Saahan sitä luulla tuntevansa pyrstönheiluttajat. Kun pääsimme särkikala-altaalle, meni sormi suuhun. Kuvan punaeväinen kala on muuten sorva. Muita särki- eli karppikalojamme ovat seipi, turpa, mutu, säyne, toutain, suutari, sulkava, vimpa, pasuri, salakka, lahna, ruutana ja kivennuoliainen.

Sukeltaja kävi ruokkimassa lohikaloja. Ja nyt huomaan, että tätä päivitystä pitää opetella edelleenkin. Nälkäiset lohet menivät kuvasarjassa ylös ja sukeltaja alas. Mur. Ja käsivaraisella digipokkarilla eivät hämäräkuvat onnistu. Mutta olkoon tämä mainos. Menkää itse katsomaan kaloja paikan päälle. Suomessa uiskentelee enemmään kaloja, kuin osaisi kuvitellakaan. Ihan oikeesti!

Anonyymi kirjoitti...

entä se aurinko?

Arja kirjoitti...

Piileskeli. Lähdettiin Paippisista reissuun klo 9.00. Täällä oli upea aamuaurinko. Pilkkijöillekin matkan varrella se pilkahteli. Kotkassa oli täysi pilvisyys. Kun tultiin illansuussa kotiin, täällä oli jälleen aivan mahtava kevätsää. Kysyin Leenalta varovasti, että onkos koko päivän tällaista ollut. Joo, se sanoi. Useampi koneellinen pyykkiäkin kuivunut raikkaassa kevätaurinkosäässä.

Taidanpa lisätä todisteeksi vielä yhden kuvan...

Sikke kirjoitti...

Hih, kiitos Arja kun kävit viemässä pilvet johonkin... muualle...